Posted by: Petros | January 28, 2009

Why African Christians resent missionaries

Creator of Theology in Africa, Louis Krog writes:

The resulting resentment was captured by Itumeleng Mosala in his iconic summary of the situation: “When the white man came to our country he had the Bible and we had the land. The white man said to us ‘Let us pray’. After we opened our eyes, the white man had the land and we had the Bible” (Mofokeng 1988:34). Such was the gravity of the situation that the Rev. John Gatu, the then General Secretary of the Presbyterian Church of East Africa, suggested that the solution to the problem of western missionaries “…can only be solved if missionaries can be withdrawn in order to allow a period of not less than five years for each side to rethink and formulate what is going to be the future relationship” (Kato:1974).

Well this raises a very important issue.  When in Africa, I’ve noticed that missionaries (myself included) and Africans seem most often to have very strained relations. This should be one of the serious subjects discussed on this blog.


Responses

  1. Je pense qu’on a besoin du context de chaque expérience malheureuse entre mission et église en Afrique pour comprendre ce qui s’est passé. Peut-être que ce résumé reflète la situation en Afrique de l’Est, comme au Zimbabwe par exemple, mais je n’ai pas trouvé cette problématique dans mon pays (Burkina Faso). Ceci dit, il y a toujours nécessité de poursuivre la réflexion sur les relations souvent tendues. Je dis souvent, car il n’y a pas que des antagonismes; il y a eu aussi, et il y en a toujours, des relations plus amicales. Je pense que la racine du problème est à rechercher dans le trop grand empressement des missionnaires à décider et agir à la place des locaux, et la grande tendance des locaux à ne pas opposer un mot de désapprobation à l’action des missionnaires. La solution pour moi commence par une véritable écoute mutuelle et une volonté réelle de part et d’autre à coopérer plutôt qu’à contrôler (tendance des missionnaires) ou à jouer le docile petit saint-homme (tendance des locaux).


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